Tiderna förändras!!

Tänk vad tiderna förändras!! Jag kommer ihåg när jag var liten, när det nästan inte fanns TV och folk umgicks! Det var julkalas och lottöppning och även andra bjudningar lite då och då. Eller man kanske bara träffades och spelade kort, kommer ihåg att eftersom mina föräldrar var "lite äldre" så var det ju inga av deras vänner som hade småbarn och då var jag alltid tvungen att sova middag även när jag var 5-6 år för att kunna vara vaken på kvällen när vi skulle gå bort.

Kommer ihåg på julaftnarna, vi hade ingen bil och vi firade alltid på Trefoten hos min momma och moffa, då åkte vi spark och fraktade alla julklappar på sparken när vi skulle hem. Kan se när vi åkte nerför backen från "Mannes" där i mörkret:-)

Lottöppning kanske behöver en förklaring i dessa snabbspelens tider när man vinner på direkten. Då fanns det bara Penninglotter och jag tror det var dragning 1 gång/månad. Då kunde man gå ihop några stycken om att köpa lotter som man hade förseglat i ett kuvert. Tror dragningen var den 15:de varje månad och då införskaffade man en dragningslista och så kollade man gemensamt om man vunnit, spännande!!!!! Kommer ihåg att dom första såg ut såhär.




Det jag egentligen tänkte på när jag skrev rubriken var att när det var dom stora kalasen, typ vi jul, då fick vi barn gå runt med ett fat och "bjuda" på cigaretter, cigarrer och cigariller som man dessutom rökte inne!! Vet inte hur många år jag köpte en stor fet Havannacigarr i ett träetui till min pappa!!!!! Hur många år förkortade jag hans liv? Tänk om man skulle låta barnen göra det idag!!!

En annan sak jag tänkte på är om man vill stävja nikotinbruket, varför är det då fortfarande tillåtet att snusa inomhus på så många arbetsplatser?? Rökarna måste ju gå ut!!

 


Kommentarer
Postat av: Syster Kickan

Jag tror inte att en cigarr på julen förkortar livet nämnvärt, så var lugn! Däremot borde sambandet mellan rökning och hjärtkärlsjukdomar uppmärksammas mer, tror att folk generellt mest tänker att rökning leder till lungcancer och kol men det är ju hjärtkärlsjukdomarna som är den största risken!

2011-09-22 @ 22:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0