Mer sol och himmel!

Visst är det fint ute titt som tätt, gäller bara att man har kameran i närheten, för ofta är det bara tillfälligt och ändras väldigt snabbt.

Smaskigt efter födelsedagsfika

Kickan firade sin födelsedag i Umeå, men kom hem ett par dagar senare och då blev det smaskigt efter födelsedagsfika här hemma!!

En före och en efter bild!!

Efter regn kommer solsken...............

Visst är det så, och snabbt kan det gå från den värsta åskskur tills solen lyser igen! Har fotat både ock!

Sveriges åttonde underverk???

Så här löd min motivering som jag skickade in till P4 Extra och som kanske gjorde att Döda Fallet blev nominerat till "Sveriges åttonde underverk"

"Givetvis är Döda Fallet i Ragunda kommun Sveriges åttonde underverk! Tänk er själv vad ett misstag kan skapa, när Magnus Huss, Vildhussen, 1796 skulle gräva en flottningsfåra förbi den väldiga Storforsen och i stället tömde hela Ragundasjön! Är så fascinerande att vara där nere och inse vilka krafter som finns i naturen. Att det sen har byggts en vridläktare i anslutning till Döda Fallet, där det för övrigt i sommar spelas En Midsommarnattsdröm gör ju inte helheten sämre!"

Nån som vet vad det här är för blomma?

Den här växer på våran gård, ser ganska oansenlig ut men har fått för mig att det kanske är någon sällsynt växt. Nån som vet?

Semester dag 9 1/8

Vaknade till semesterns finaste morron, strålande sol från en klarblå himmel. Typiskt att man ska åka bil i 50 mil en sån dag! Frukost på balkongen och sen packa bilen för att komma iväg innan alla andra semesterfirare börjar sin hemfärd, kl 10 var vi klara. Ann med familj hann oxå komma, skulle ta ett morrondopp hos mormor och morfar. Tror alla andra hade tänkt som vi för det var en strid ström av bilar på väg söderut, men allt fungerade smidigt tack vare motorvägar och vägar med mitträcke. Egentligen var det inte förrän sista biten innan Sundsvall som man märkte av den täta trafiken.

Regnade gjorde det oxå när vi kom längre norrut. Men hem kom vi, vid 4 tiden var vi hemma igen. Bara att bära in, packa upp och ladda tvättmaskinen. Sen en tur till Hammarn för att ladda kylskåpet. Sen var det att mentalt förbereda sig på att börja jobba, tror aldrig jag så totalt lämnat jobbet som denna semester. Kollade regnmätaren när jag kom hem och på dom här 9 dagarna har det kommit 23 mm hemma.

Det är ju alltid kul att åka iväg för nya spännande upplevelser, men det är fantastiskt skönt att komma hem oxå. Skönt att se att allt är ok hemma, att ingen varit där och gjort inbrott vilket hela tiden finns där som en liten tagg även om vi haft tillsyn av hus och djur och post. Bestämde innan vi for att inte skriva nåt på Facebook att vi var på resa, därför gjorde jag en "resedagbok" på min blogg i stället, men eftersom jag inte hade med nån kabel för att lägga in bilder lägger jag ut den i efterhand.

Semester dag 8 31/7

Äntligen sovmorron, tittade på klockan halv 9! Bara 16 grader men blev bättre fram på dagen. Blev ingen Prideparad utan en shoppingtur till Kista Galleria, "bara" 108 affärer och en massa matställen från jordens alla hörn, vi åt indiskt. Köpt lite småsaker, av nån anlednig hamnar jag alltid på barnavdelningen och hittar nåt som jag absolut måste köpa! Tiden går fort när man har trevligt så plötsligt var klockan halv 5 och hög tid att fara hem till Lidingö för middag. Grillat hemma på tomten blev det och solen värmde riktigt bra. Efter middan la P och B ut kräftburarna och M tog ett kvällsdopp, själv ""vaktade jag bryggan"!

I morrn bär det av hemåt och på måndag är det dags för jobb igen!

Semester dag 7 30/7

Idag vaknade vi upp på Lidingö, känns skönt att veta var man är. Inget regn i sikte heller på hela dagen. Här har man massor av bär som är mogna, hallon, röda och svarta vinbär och krusbär, det är så gott att gå och plocka och äta. P och B vittjade kräftburar, 31 kräftor blev det. Jag och M gjorde inte så mycket på förmiddan. Till lunch kom deras döttrar med familjer hit, trevligt att träffa alla och se hur barnen växer.

Kvällen tillbringade vi på räkfrossabåten Vindhem, den utgick från Slussen och åkte ut nånstans runt Vaxholm. Vi åt massor av räkor och lite ostbricka. När vi hade kommit ut där vi skulle vända la båten till en stund vid en liten brygga där alla fick gå iland och så blev det bryggdans, lite häftigt var det. När vi vände hemåt hade det mörknat så det var väldigt vackert med all belysning på stränderna. Ca 4 timmar tog båtresan. Vi hade väldigt tur med vädret, nästan inga vågor och varmt. En trevlig kväll helt enkelt.

Får se om det blir Prideparad i morgon!

Semester dag 6 29/7

Regnade hela natten, ett tag trodde jag att det regnde in i rummet, men så illa var det inte, däremot hade vi ett stuprör precis utanför som nog var överfullt.

Efter frukost for vi mot Lidingö och kom fram mitt på dagen. Lite shopping på Fältöversten och en hundpromenad för att spana in Laila Bagges och Niklas Wahlgrens husbygge 100 m från där vi bor. Känns som huset är större än tomten, men det kanske blir bra. Med lite tur kommer dom att få lite utsikt över Kottlasjön oxå, men det blir nog bara lite. Där vi bor däremot är det strandtomt:-).

Tidig kväll, i morrn kanske det blir räkfrossabåt om regnet slutar och det blir väder.

Semester dag 5 28/7

En natts skön sömn ända tills en fiskmås skrek och jag for rätt upp för jag trodde först att det var väckarklockan och sen mobilen som ringde, men sen somnade jag igen. Efter en god frukost i Karlskrona startade vi resan norrut.Och nu har vi landat i Norrköping, ett Scandic hotel igen, känns på nåt sätt tryggt och bra.

Ser ni P mitt i bilden?

Vad har vi gjort idag då? Jo vi har varit på Öland och besökt Solliden och Borgholm. Solliden var väldigt vackert men utanför såg det helt annorlunda ut än som man uppfattat det i tidningar och på TV. Där ser det ju ut som en stor plan där folket står runt omkring där på Victoria-dagen men det var en liten plan och skog alldeles bakom, kändes väldigt konstigt. Annars var det väldigt mycket blommor och väldigt vackert. Inne i Borgholm var det väldigt mycket människor och det var kö i stort sett hela vägen mellan Ölandsbron och Borgholm i båda riktningarna. Dessutom skulle Diggiloo uppräda på Öland i kväll. Ölandsbron ja, tycker på nåt sätt att den är "mäktigare" än Öresundsbron och den känns längre oxå fast det är den inte.

I övrigt har vi mest åkt bil som vanligt, en liten tur genom Västervik blev det dock, verkar vara en mysig stad.

Har nu åkt ca 210 mil sammanlagt.

Mulet och lite regnigt idag, men drygt 20 grader hela dagen.

Semester dag 4 27/7

Har sovit jättegott inatt, vilket känns väldigt skönt efter dom tidigare nätterna när det varit lite si och så.

Nu har vi varit i Danmark! Vi åkte färja mellan Helsingborg och Helsingör. På överresan såg vi Briggen Tre Kronor som var på väg in till Helsingborg.  Man hinner se mycket på de 20 minuter överfarten tar.

Sen åkte vi Strandvägen, en väldigt vacker turistväg alldeles utefter kusten, ner till Köpenhamn. Mellan 4 och 5 mil, och bara vackra hus efter hela vägen. Tyvärr var det inte läge att stanna eftersom det var en smal väg och mycket trafik.

Sen följde vi GPSen, gjorde en liten sightseeing genom Köpenhamn och kom fram till tunneln som är början på Öresundsbron. Med vår vanliga otur var det inte så bra sikt utan ganska disigt så utsikten över bron kunde nog ha varit bättre. Men mäktigt var det, kändes inte så läskigt som det kan göra när man kör över höga broar.

Sen har vi gjort en rundtur genom Skåne. Skanör/Falsterbo, Trelleborg, Smygehuk, Ystad och Kristinastad. Där svängde vi förövrigt in på en Statoilmack, och vem sparang vi på där om inte L som vi bodde hos natten före, han kör buss och var där så precis, ibland kan man undra hur det kan bli så.

Sen kom vi in i Blekinge, Sölvesborg, Ronneby och Karlshamn har vi passerat. Åt middag gjorde vi i Norje på en Sweden Rock servering. Nu har vi precis checkat in på Scandic i Karlskrona, ett alldeles nybyggt hotell mitt i stan, jättefint är det men tyvärr fick vi inte utsikt mot vattnet.

I morrn blir det nog Öland och sen får vi se hur långt vi fortsätter norrut.

Semester dag 3 26/7

Natten har varit helt ok och vi har sovit riktigt bra. Frukosten, som inte ingick i hotellpriset, var aningen torftig men mätta blev vi  ändå.

Idag har vi varut på sightseeing runt om i Malmö med omgivningar. Vi har blivit guidade av en kompis till Stig som varit uppe och plockat bär för några år sedan. På vägen ner till honom i Löddeköpinge var vi runt och tittade i Båstad och Torekov. Små pittoreska orter med en hel del fina hus och fin utsikt ut mot havet. Dessutom har vi sett massor av vindsnurror, är det så här det kommer att se ut framöver, en hel "skog" av snurror!

Med guiden har vi bl a varit och tittat på Turning Torso.

Nu sitter vi i hans fina uterum med massor av blommor. Solen har skinit hela dagen och det har varit runt 20 grader varmt. Här ska vi sova inatt och i morgon blir det Danmark.

Semester dag 2 25/7

Inga föremål kom flygande inatt, så då snarkade jag inte! Men det visste jag ju att jag inte gör!! Däremot blev det väl inte så mycket sömn, men det är ju alltid svårt att sova på nya ställen. Dessutom vräkte regnet ner i natt och vid halv 4 kom det ett gäng glada raggare som parkerade en stor van precis utanför vårat fönster.

Nåväl några timmars sömn blev det ju ändå, så efter frukost kom vi iväg vid 9. Färden gick mot Hjo, men pga regn och allmänt dis så var det ingen utsikt över Vättern, men vi åkte runt lite i den lilla staden och det var många små söta hus där. Sen fortsatte vi mot Jönköping, bestämde oss för att ta vägen mot Borås och vidare mot Varberg och Halmstad. Och hela tiden var det, regn, regn, regn!!

Plötsligt kom jag på att vi skulle passera Horred och där bor en tjej som jobbat på InfoCare i Stugun och som precis flyttat hem igen. Tänkte att det skulle vara kul att få kontakt, men hur jag hade inget telefonnummer. Kollade på Facebook och precis när vi svängde in i Horred loggade Victoria in!! Det var nog meningen att vi skulle träffas, för det visade sig att hennes föräldrahem låg alldeles bredvid vägen några 100 meter fram så hon kom ut och vi pratade en stund. Kul!!

I Varberg åkte vi runt och tittade lite, bl a på Varbergs fästning, men pga vädret var det inte  läge att gå ur och titta.

Efter middag på en laxrestaurang var det dags att hitta ett boende för natten. Vi hittade ett hotell i Mellbystrand, nära Laholm och där checkade vi in. Ett liiite originellt hotell visade det sig, man fick bädda sängarna själv. Lakan, påslakan och örngott låg i en hög uppe på täcke och kuddar, dessutom aviga och skrynkliga!! Men sängarna stod ihop här i alla fall och så fanns det TV på rummet. Man kan inte få allt!

I morrn börjar semestern sa P, hittills har det bara varit en transportsträcka!! Hittills 105 mil!

Semester dag 1 24/7

I morse när vi vaknade vid 6 var det +2 grader! Är det sommar det?

Men idag gjorde det inte så mycket för vi skulle fara på semseter. Vi startade hemifrån vid 8 och målet för dagen var nånstans vid norra Vttern, ev Vadstena men inget bestämt. P vill alltid åka största och närmaste vägen och så hade vi planerat även den här gången. Vi for mot Sundsvall och sen vidare E4 söderut. Tanken var att vi skulle svänga av i Gävle och sen mot Västerås och vidare mot Vättern, men nånstans i Jättendal fick jag plötsligt en ide som jag framförde och faktiskt fick godkänt på. Vi svängde av mot Bergsjö, där en gång i tiden mammas moster bodde, så dit har jag vatit 2-3 gånger i alla fall.

Sen for vi vidare, nästa mål var Järvsö. På vägen dit skulle vi ta en "genväg" och det var säkert gent men det var en grusväg och den var mer som en berg- och dalbana än en väg, backig och kurvig, men fram kom vi. I Järvsö fikade vi på Lill Babs Caffär, väldigt gott fika var det, serverade av hennes dotterdotter.

Efter Järvsö har vi passerat Bollnäs, Alfta, Falun, Borlänge, Ludvika och Örebro. I Örebro åt vi middag och såg Larz-Kristerz turnebuss och även en skymt av Peter Larsson:-)

Sen var det till att leta nattlogi, tänkte hitta ett boende i Askersund, men där var det cruising och det enda hotellet var  fullbokat med raggare så det blev tji.  Efter ett tag hittade vi det här stället, Vätternterasen, så nu ligger vi här i varsin säng, i var sin ände av rummet, och slappar för det har ju blivit några timmar i bilen. P´s största bekymmer nu är hur han ska göra om jag börjar snarka, när han inte bara kan knuffa till mig! Men jag snarkar ju aldrig så det är nog inga problem!!

Ska kolla sen om det är nån fin utsikt över Vättern här, men just nu regnar det och enligt tidningarna ska det komma uppemot en 50 mm i natt och i morrn och bli kaos! Vi får väl se hur det blir med det. Vi ska fortsätta söderut men den här gången åka på västra sidan av Vättern, förbi Hjo, och sen ner mot Jönköping. Sen vet vi inte hur vi ska fortsätta, kanske jag får en ny snilleblixt om några små krokiga vägar!