Högkostnadsskydd

Inte för att jag är sjuk, men för tillfället äter jag 2 olika mediciner, lite i förebyggande syfte.

Den ena medicinen, Norvasc står det på receptet, har jag ätit länge, det är för högt blodtryck. Den har jag betalt massor för i alla år, ända till avregleringen, eller vad det heter, sen betalar jag runt 50:-/gång jag hämtar ut och har fortfarande inte fått den medicin som står på receptet och som jag betalat så dyrt för i många år!! Har i alla år alltså funnits många olika varianter med samma verkan men till betydligt billigare pris, men som jag aldrig blivit erbjuden!! Konstigt!! Verkar som läkarna är köpta av vissa tillverkare. Väntar varje gång på att Norvasc ska vara billigast, men inte.....

Till saken hör att jag troligtvis egentligen inte har högt blodtryck, utan at det i stället är "Vitrockssyndromet" som gjort att jag haft högt blodtryck när det kollats på hälsocentralen. För 3-4 år sedan fick jag, efter mycket "tjat" äntligen ha en blodtrycksmätare på mig ett helt dygn och som kollade trycket varje kvart och den visade att i och med att jag gick ut från hälsocentralen sjönk det drastiskt och nästa förmiddag när jag började förbereda mig för att fara dit igen så steg det dramatiskt igen!! Ändå tycker dom att jag ska fortsätta med medicinen!!

Den andra medicinen, Lipitor, är för att dom upptäckte att jag hade lite förhöjda blodfetter, den kostar enligt etiketten 1638:-. Första gången jag hämtade ut den betalade jag 1200:-, igår bara 350:-, tack vare högkostnadsskyddet. Kändes som jag tjänade 800:- bara sådär. Dessutom hoppas jag att jag inte behöver hämta ut den fler gånger eftersom nivåerna nu sjunkit till det normala, men att jag skulle äta en omgång till ändå.

Men i övrigt mår jag bra:-)

Ha en bra dag!!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0