Flytta ut

Tänkte på det häromdan när vi ändrade till sommartid, att när jag var liten, ändrade man inte till sommartid. Däremot flyttade man ut. Inte till sommarstugan utan till ett annat litet hus på gården.

I mitt fall var det till "brystâge", kanske bryggstuga, (ca 20 m från vanliga huset) men vet aldrig att dom bryggde nåt där. Hemma hos oss var det ett pyttelitet hus med bara ett rum, dit vi flyttade före midsommar och fram till hösten. Vi åt där, sov där och lagade mat där. Inget rinnande vatten fanns det och ingen diskbänk så vatten hämtade vi i hink från det vanliga huset och diskade gjorde vi på en bänk ute. Vet egentligen inte varför man gjorde så egentligen. Inget kylskåp hade vi heller på den tiden men i förrummet till jordkällaren fanns det iordningställt ett litet utrymme där vi förvarade sånt man idag har i kylskåp. Givetvis hade vi tjockmjölken ((tjuckmjâlka) där oxå:-) Inga bärbara telefoner eller mobiler fanns då, så vi hade monterta en ringklocka, så man fick springa ner till rätta huset när det ringde.

Det jag kommer ihåg däremot är att mamma alltid städade det vanliga huset från golv till tak, innan midsommar. Hur det kändes nåstan andäktigt att komma in där, lite svalt och så lukten av såpa och syrener. Kan känna den här känslan när som helst.

På somrarna hade vi min farbrors kor hemma hos oss några veckor, vet egentligen inte varför, men antagligen hade det med bete att göra. Mamma mjölkade för hand och givetvis fick jag oxå pröva på.

Även hos min momma och moffa flyttade man ut, i deras sommahus fanns en bakugn där man bakade tunnbröd höst och vår. Där hade man oxå sommarvatten. Det jag kommer ihåg mest därifrån är saften min momma alltid gjorde på sommarn, hon använde "essens" tror jag det heter, med hallonsmak eller jordgubbssmak, mmmmm.....Vi var ju ofta där eftersom mamma hjälpte till på slåttanna. Då gjorde momma och jag iordning fika som vi gick iväg med ut till lägderna där dom var. Givetvis hade vi med oss svagdricka oxå i såndär 3-litersflaska i träställning. Ofta fick jag rida på hästen, Frank, när vi skulle hem.

Alla smultron vi plockade där är oxå sånt man minns och när jag blev så stor att jag fick gå själv och hämta hem korna på eftermiddan. Då var man stolt!!

Kul att tänka tillbaka såhär ibland. Det var bättre förr heter det, vet inte om det stämmer men somrarna när jag var liten med slåtter, närheten till kor, kalvar, häst, höns och grisar och allt runtomkring, det är sånt jag skulle velat att mina barn hade fått uppleva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0