Fråga och svar!

Häromdagen när det snöat blev jag så fruktansvärt arg på väg till och från jobbet i Stugun att jag var tvungen att kolla upp hur det ska bli med snö- och halkbekämpningen i vinter! Får väl se om de håller vad de lovat!

Hej!

Jag pendlar mellan Bispgården och Stugun varje dag till mitt jobb. Efter gårdagens skräckupplevelse när det kommit ca 3 cm snö vill jag nu veta om jag ska ta tjänstledigt i vinter eller om man kommer att kunna ta sig till jobbet! På väg till jobbet vid halv 8 var det en moddsträng som hela tiden tog i bilens underrede, inte en plogbil i sikte. Döm därför om min förvåning när vi på förmiddagen ser en JORDBRUKSTRAKTOR med plog komma körande genom Stugun, man tror inte sina ögon! Vid 17-tiden på hemväg kör vi om samma traktor som då enligt uppgift är ute på sin tredje tur för att klara av att snöröja hela vägbredden! På sträckan från Hammarstrand mot Bispgården var det överhuvud taget inte plogat. Vid 20-tiden i går kväll var fortfarande moddsträngen, som nu dessutom hade frusit och var stenhård fortfarande kvar!

Nu vill jag veta hur och med vilka fordon sträckan mellan Bispgården och Stugun kommer att plogas och sandas/saltas! Vilka åtgärdstider är det som gäller? Kommer det att sandas eller saltas? Kommer hela sträckan att halkbekämpas eller bara punktvis? Man bävar ju när det kommit 3 dm och inte 3 ynka cm, liksom vid underkylt regn!

Hej!

Kraven på snöröjning och halkbekämpning är inte förändrade från föregående år. Sträckan kommer att sandas eller saltas beroende på väderförhållanden och luft- och vägytetemperatur.

Vi har ny entreprenör för driftområdet, NCC, och de i sin tur nya underentreprenörer. Tanken är att det ska gå en lastbil på rv 87, men under tisdagen inträffade ett haveri på den enheten varför en intilliggande enhet fick gå ut och röja på 87:an.

Med vänlig hälsning

Karin Netterman

Trafikverket



Kommentarer
Postat av: Marianne

Skönt med ett så uttömmande och tydligt svar...

2010-10-24 @ 18:14:36
URL: http://mariannestext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0