Vilda djur

Ja, dom vilda djuren har det säkert väldigt besvärligt eftersom det är en"riktig" vinter med mycket snö, en rejäl tö så det blev skare och så mer snö på det. Men VARFÖR måste dom befinna sig på eller alldeles i närheten av dom stora vägarna så att dom ska bli överkörda? När jag åker till jobbet i Stugun har jag ont i ögonen när jag kommer fram, för man tittar mer på sidorna av vägen än på den för att ev upptäcka djuren. Jag har ju flera gånger sett älgar både på och bredvid vägen, kronhjort i Krångede och när man precis passerat Jämtlamell och börjar slappna av då hoppade det 2 rådjur framför bilen. Pust!

Eftersom det är skymning både när man åker på morronen och när man far hem så är det mycket som ser ut som djur, t ex baksidan av skyltar, reflexer efter skoterlederna och böjda grenar.

Det är ju inte så att jag inte tycker om djuren, jag tycker bara inte om att dom ska vara på vägarna. I söndags när det hade börjat skymma stod det plötsligt 4 rådjur vid vårat fågelbord ca 2 meter från köksfönstret. Eftersom det var mörkt där jag stod kunde jag stå och titta länge utan att dom såg mig, men jag är alldeles säker på att dom hörde mig för dom vippade väldigt med öronen. Älgarna är ståtliga, men inte är dom fina, jag tycker dom ser ut lite som urtidsdjur, hjortar liksom rådjur tycker jag däremot är fina att titta på.

        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0