Semester

Ja, semester har jag haft i 3 veckor och nu har jag dessutom jobbat en oxå, tiden bara rusar iväg och man hinner inte allt man vill.

En liten semestertripp blev det i alla fall. Efter 3 år i Trondheim skulle vi då åka nån annanstans. Fortfarande kändes det som det var Norge som gällde så efter mycket funderande satte jag mig med en Norgekarta och hittade Bodö, lagom långt från Trondheim liksom. Dessutom hade P "hotat" med Trollstigen och det kändes som jag fick svindel bara jag tänkte på det, usch!! Tittar hellre upp på berg än nerför nån ravin.

Onsdan min andra semestervecka bar det så iväg, åkte över Strömsund, Vilhelmina och övernattade i Arjeplog. Nästa morgon fortsatte vi så över fjället med alla vackra vyer, efter ett tag började det så slutta neråt och efter några timmar närmade vi oss Bodö. Det är ju alltid svårt när man kommer till en ny stad, att veta hur stor den är och hur man hittar till något vettigt boende osv. I Bodö var det då inga problem, det började med "förstäder" med ganska mycket bebyggelse, efter ett tag såg vi oxå skyltar däe det stod "sentrum" så vi fortsatte framåt, stadsbebyggelsen tog vid och det kom fortfarande skyltar med "sentrum". Plötsligt kom vi till ett ganska stort torg och där tog vägen slut! Då hade vi kommit ut till havet och där vid torget låg ett 13 våningar högt SAS Radisson så P gick in och vi bokade ett rum och fick ett rum på nionde våningen med väldigt fin utsikt. Är nämligen väldigt fashinerade av alla dessa berg i alla dess formationer som finns överallt i Norge och såna kunde vi nu sitta och titta på dygnet runt om vi ville.

Bodö är dessutom en NATO-bas med en flygplats ca 1 km från centrum, så P kunde sitta och tittade på alla flygplan som landade dygnet runt, dessutom var det ju en hamn där, där bl a Hurtigruten gick in, så det fanns mycket att titta på. Dessutom var det alldeles ljust hela nätterna.

Vi stannade i Bodö 2 dagar, gick runt och tittade både i omgivningarna och i affärerna.

Lördag morron när vi vaknade stod regnet som spön i backen, vi åt frukost och fortsatte sedan färden mot Mo i Rana. Där regnade det nästan ännu mer, det bara forsade vatten från fjällen och alla åar och bäckar såg ut som det var vårflod igen. Efter lite fika fortsatte vi mot Sverige och Tärnaby. Jag hade tänkt att vi skulle övernatta där men klockan var inte så mycket, det regnade väldigt mycket där oxå och dessutom var det nån marknad så vi fortsatte hemåt. Efter 82 mil och drygt 11 timmar parkerade vi hemma och sov väldigt gott i våra egna sängar.
















Visst är det otroligt vackert!?!? Nästan så det gör ont! Ibland känns det som det är målade kulisser!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0