Farligt gott!

Ja, där flög alla goda föresatser om ett sundare liv, med mindre kalorier. Promenerar gör jag i alla fall igen nästan varje dag, men i fredags på jobbet blev vi bjudna på Ryttarkaka och det är absolut bland det godaste jag ätit. Var bara tvungen att leta reda på ett recept och baka en själv, så det gjorde jag i går kväll och den blev minst lika god. Dessutom är det älgjakt så jag är ensam hemma och kan fika så ofta jag vill. Hjääälp!!!

Här kommer receptet:

RYTTARKAKA

4 ägg
6 dl socker
Vispa detta i en bunke

3 dl mjöl
8 msk kakao
2 tsk vanillinsocker
2 krm salt
Blanda ihop

Häll ihop allt och rör om.
Blanda i 175 g avsvalnat margarin (och rör om förstås)
Häll i smörad långpanna, grädda i 15 minuter i 200 grader i mitten.

Glasyr:
75 g smör
2 dl socker
1 ½ dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos

Låt det sjuda på spisen under omrörning i 5 minuter.

Ta ut kakan och bred på glasyren, in i ugnen igen och grädda 10 minuter (fortfarande 200 grader).

Väl värd att prova på, kladdkaka med kokosglasyr, mmmm.........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0