Mycket att göra

Ja, vart har de senaste dagarna tagit vägen? Fredag och lördag var det städning i Vikbäcken, med en liten avstickare till Marknaden i Pålgård på lördag fm. Tänk att så unga människor har så mycket saker, vad har då inte vi???? Söndag var en lugn dag, då var det bara Vasaloppet på TV, det får man inte missa samt ett litet besök i Näset. Måndag var det Sundsvall som fick besök, för att K skulle handla nytt bord, och där finns det ju alltid saker att handla.

I går var det så meningen att jag skulle röja hemma, kände verkligen att jag var inspirerad att slänga en massa saker. Men vad händer då? Jo, nån gång vid halv 11, 11 blir jag lite fundersam att det fortfarande brinner i spisen eftersom det var länge sen P lagt in och farit till Hammar´n. Kollar i spisen där det är helt utbrunnet men hör ju att det dånar i muren. Springer ut och ser att det ryker i skorsstenen. PANIK!! Förstår ju att det brinner soteld. Som tur var, hade P kommit hem och var borta vid garaget. Ropar till honom att vi måste ringa brandkåren, och väldigt segt och motvilligt inser han att nåt är fel. Han ringer 112 samtidigt som han springer runt i huset och kolla så det inte kommer rök nånstans, men så var inte fallet. Eftyer en stund kommer 2 brandbilar och 5 brandmän som börjar springa runt för att lokalisera vart brandhärden är, vi har ju liksom inga vanliga murar i vårt hus. Efter ett tag kommer vi på att det finns en öppenspis i källaren (inte använd sen 80-talet) och den har´tydligen en egen pipa där det genom åren samlats en massa skräp, av kajor, getingar och annan skit, som genom en gnista från våran spispipa tagit eld. När det var lokaliserat var det ganska enkelt att få ut allt genom öppenspisen, med 2 män på taket och resten i källarn. Efter ett par timmar när de sprungit runt i huset och kollat så att det inte kom rök nånstans lägrade sig lugnet, men inte kände jag mig speciellt lugn i alla fall. Gick hela tiden runt och luktade och kollade, kollade och luktade och kunde inte förstå hur jag skulle våga sova i natt. Men efter att ha kämpat med sudoku i flera timmar insåg jag att det nog inte var någon fara utan även jag somnade gott och sov hela natten. Har dock förbjudit P att elda i spisen idag, även fast brandmännen sa när de åkte att det bara var att elda. Jag tänker ju hela tiden OM, vad hade hänt om vi inte varit hemma, om jag inte reagerat på ljudet, om, om, om........

Lite röj blev det ju, för det var sot överallt på golven, så jag har dammsugat och torkat golven på nästan hela nedervåningen.

Men idag är det lugnt, ska försöka njuta av solen en stund, innan vi åker till Näset och äter tårta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0