Öppna landskap

Måste säg att jag blir så beklämd när man åker efter vägarna och ser all åkermark som inte blivit slagen och därmed snabbt växer igen och blir till skog!! Tänk så mycket slit tidigare generationer lagt ner för att få bort all sten och alla rötter och få marken odlingsbar, och nu på bara nåt år så är allt förstört! Tycker att även om man inte har jordbruk och behöver höet så skulle det vara lag på att man måste se till att höet blir slaget vare år och att det plogas upp och trädas med jämna mellanrum!!!!! Gäller givetvis även oss! Libottnarna t ex är ju gammal sjöbotten efter Ragundasjön och därför extra bördigt, nu växer allt fler lägdor igen där oxå. Även om man brukar åkermarken så är det inte längre nån som tar hand om "skrabbslåttern" utan diken och andra områden mellan lägdorna växer igen.

Överhuvud taget är det väl tragiskt att alla de små jordbruken lagts ner och att inga nya kommer i stället! Vet att jag har skrivit om det förut, att jag skulle ha önskat att mina barn hade fått vara med på "slåttanna" och allt annat jag fick vara med om när jag var liten och var hos min momma o moffa på deras lantgård.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0