Älgkött

Idag var det så dags för årets första (å största?) älgköttsleverans. P har lånat ut sin jakträtt i år, mot att vi fick köttet, för det var så mycket körning och fanns ingen pålitlig chaufför att tillgå. Nu blev det inte riktigt så pga en massa regn, så han fick vara med och vara jaktgäst några dagar!

Några vuxna djur har det blivit under veckan som nu har styckats och fördelats på jägarna. Kalvarna delas i halvor och lottas ut efter ett poängsystem, blev ingen den här gången dock. Men en filé blev det, ett par biffrader och stekar och en hel del köttfärs. I år var dessutom jag och köttkvarnen överens och det gick lätt och snabbt att mala, vissa gånger blir det bara stopp och strul, men inte idag.

Eftersom malningen gick så bra, bestämde jag mig för att göra lite köttbullar och köttfärsbiffar, känns så lyxigt att ha färdig mat i frysen!! Tog ju några timmar att göra, men sen när jag äntligen satte mig framför TV´n ville mina ögon inte vara öppna, utan jag har legat under en filt och halvlyssnat till Mia Skäringer! Nu har jag dock vilat färdigt och ska hoppa i säng och titta på slutet!!

Go´natt!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0