Semester dag 1 14/8 81 mil

Ja idag har vi gjort en "ganska" lång resa, närmare bestämt 81 mil! Vi var ju på bröllop igår, men var hemma före 22 och vaknade utan väckare vid 7. Efter frukost och lite panikletning av bilnyckel, dom hade följt med när jag ställde undan ett par skor, så kom vi iväg vid halv 9 tiden. Vi åkte via Sollefteå-Lycksele-Arvidsjaur-Jokkmokk-Gällivare och landade i Kiruna vid halv 7. Hade egentligen tänkt övernatta i Jokkmokk eller Gällivare, men det är fina vägar, lite trafik och det kändes aldrig jobbigt så då körde vi på. När vi kom fram var det +19 grader, vi som trodde det skulle vara minusgrader.

Att älgen är skogens konung är ju allmänt känt, men jag tror att vägens konung är renen, vi har haft renar framför bilen ett flertal gånger och inte var dom särskilt intresserade av att flytta på sig heller!!





Polcirkeln passerade vi oxå, och även det måste ju förevigas, vi och en massa utländska besökare stod där och fotade:-)



Middag åt vi på Husman i Gällivare, helt ok ställe, schnitzel och lax blev det. Ett roligt namn på en affär hittade jag oxå!



Nåt som vi tänkt på är att man nästan inte sett några fjäll utan bara skog hittills!

Efter att ha checkat in på Scandic hotel Ferrum, (ferrum=järn=fe) har vi tagit en liten promenad och spanat in omgivningarna. Kirunas stadshus fina klockstapel bl a.
 




Sen hittade jag min egen gata oxå:-)



Nu är kl 21 och solen lyser helt underbart fortfarande.


Kommentarer
Postat av: alias Kvasthilda

Vägren har man ju hört om....;-)

2011-08-19 @ 21:35:26
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Haha, ja jag gillade "Mommagatan".

2011-08-21 @ 14:45:32
URL: http://kajsalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0