Rabatt

Av bara farten har jag oxå gjort om våran rabatt nedanför balkongen, eller rabatt och rabatt, det har mest bara varit 4 humle som växt där och tagit all näring från några stackars plantor!! I våras var det bara 3 av humlena som kom upp, när jag började kolla vad som hänt med den fjärde visade det sig att den intagits av ett gäng myror som gjort den till sitt hem!! Gick och funderade vad vi skulle göra, förutom att få bort myrorna, skulle vi köpa en ny eller vad?

Började gräva lite försiktigt för att få bort resterna av den nu döda humlen med alla dess rötter. Snart bestämde jag mig för att gräva upp hela den 8 meter långa rabatten, att ta bort alla humle och göra en riktig rabatt med perenner. Det här var ju lättare sagt än gjort, som jag har rivit och slitit med alla dessa rötter, vet fortfarande inte om jag lyckats utrota dem, men jag vet att jag verkligen har försökt!! Många bra gympapass blev det i alla fall!  Många säckar jord har jag oxå kånkat på, men jag hade ju 3 veckors semester så jag hade gott om tid och kunde ta det i min egen takt, men det var så kul så jag gjorde det mer än gärna!!





Sen var det bara det roliga kvar, att hitta plantor att sätta, att flytta befintliga, att få gräva upp nån hos nån annan och att köpa några nya! Eftersom jag kom på det här så sent var ju själva plantsäsongen redan över, men hittade en del "godbitar" på rea i alla fall.



Hittade en del fina blommor i mina egna rabatter oxå, bl a en helt underbar blå akleja som jag aldrg sett blomma förut!



Nu är jag lite otålig och vill att det ska bli nästa vår snabbt, för det är ju först då man ser hur det blir, vilka plantor som tagit sig, vart det behöver kompletteras osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0