"Kårschäng"

Jag hade en pappa som alltid odlade och hade ett stort trädgårdsland "kårschäng" (kålsäng) så länge han levde. Jag har aldrig varit särskilt intresserad, eller det har kännts så besvärligt, att börja anlägga ett trädgårdsland. Att träda i flera år för att få bort allt ogräs, att införskaffa jordfräs osv. Har tyckt att det har räckt med lite blommor i nån rabatt och i balkonglådor. Jag har i flera år velat ha en jordgubbspyramid, men den ska ju göras oxå så inte heller det har det blivit nånting av.

 Men tack vare mina flickor vaknade mitt intresse lite grann, man kan ju odla i PALLKRAGAR, nästan inget grävande, ingen träda, minimalt med ogräs!! Bara att börja med andra ord. P hade 2 små som han inte använde och sen införskaffade jag en större och en massa jord!! Å en massa fröer, några pyttesmå jordgubbs- och smultronplantor och en gräslökstuva och sen satte jag igång!! Å vad roligt jag haft och vad det har växt och vad jag har skördat!! Ett tag kändes det som jag var på väg att bli kanin när plocksalladen växte mer och mer, hur än mycket jag plockade:-)

Vad satte jag då? Jo, ärtor, morötter, rädisor, persilja, dill, salladslök och nån variant av purjo. Dessutom ringblommor, astrar och luktärter. Man lär ju av sina misstag, pyttesmå frön blir stora plantor och det blev ganska trångt i mina pallkragar!!

15 juni



28 juni



13 juli



20 augusti



Men, men, nu är rädisorna och salladen uppätna liksom ärtorna, dill och persilja i gott förvar i frysen. Morötterna är fortfarande på tillväxt, skulle nog ha gallrat dom, men en del är riktigt stora! Salladslöken och purjon är fortfarande kvar i jorden och gräslöken växer så det knakar. Ringblommorna blommar som bäst och nya slår ständigt ut trots att jag plockar nya fräscha mest varje dag.



Smultron har det blivit en hel del av, jordgubbarna bara några stycken, men goda! Nu skulle jag ha behövt en ny pallkrage för att sätta nya plantor av alla utväxter....men det är ju liksom inte säsong nu!!

Till nästa år måste jag köpa minst 3 nya kragar, vill gärna sätta några potatisar i en och sen ha en egen för snittblommorna och dessutom odla lite fler olika saker, ja och så en för lite mer jordgubbsplant.....kan bli hur stort som helst, måste nog hejda mig så det fortfarande är roligt och inte blir betungande....

Men jag måste säga att det är ganska fashinerande att se hur dom ibland pyttesmå fröna blir till stora plantor på bara några veckor!!

Den enda som inte är helt förtjust är den gräsklippande mannen som måste snirkla sig runt pallkragarna, men han tycker att det gott att äta!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0