Semester dag 4 27/7

Har sovit jättegott inatt, vilket känns väldigt skönt efter dom tidigare nätterna när det varit lite si och så.

Nu har vi varit i Danmark! Vi åkte färja mellan Helsingborg och Helsingör. På överresan såg vi Briggen Tre Kronor som var på väg in till Helsingborg.  Man hinner se mycket på de 20 minuter överfarten tar.

Sen åkte vi Strandvägen, en väldigt vacker turistväg alldeles utefter kusten, ner till Köpenhamn. Mellan 4 och 5 mil, och bara vackra hus efter hela vägen. Tyvärr var det inte läge att stanna eftersom det var en smal väg och mycket trafik.

Sen följde vi GPSen, gjorde en liten sightseeing genom Köpenhamn och kom fram till tunneln som är början på Öresundsbron. Med vår vanliga otur var det inte så bra sikt utan ganska disigt så utsikten över bron kunde nog ha varit bättre. Men mäktigt var det, kändes inte så läskigt som det kan göra när man kör över höga broar.

Sen har vi gjort en rundtur genom Skåne. Skanör/Falsterbo, Trelleborg, Smygehuk, Ystad och Kristinastad. Där svängde vi förövrigt in på en Statoilmack, och vem sparang vi på där om inte L som vi bodde hos natten före, han kör buss och var där så precis, ibland kan man undra hur det kan bli så.

Sen kom vi in i Blekinge, Sölvesborg, Ronneby och Karlshamn har vi passerat. Åt middag gjorde vi i Norje på en Sweden Rock servering. Nu har vi precis checkat in på Scandic i Karlskrona, ett alldeles nybyggt hotell mitt i stan, jättefint är det men tyvärr fick vi inte utsikt mot vattnet.

I morrn blir det nog Öland och sen får vi se hur långt vi fortsätter norrut.