Huskurer

Är förkyld nu och då kom jag att tänka på gamla beprövade medel som funnits sen jag var liten. Eftersom dom fortfarande finns kvar måste dom ju ha verkan och vara till nytta. Vademecum och Salubrin är ju såna medel, men det var inte dem jag tänkte på nu.

När jag var liten smörjde mamma in mig med Vicks salva, (Vaporub) på bröstet och lager fetvadd när jag var förkyld och rosslig. Likadant var det med Oleum Basileum, det och Vademecum fick man "ånga sig" i, fanns antagligen inget nässpray då. Det fanns näsdroppar, men tror att man måste ha recept för att få såna! 

Vicks har jag oxå använt på mig själv och mina barn, dock utan fetvadd för det mesta, och jag har tyckt att det gjort nytta. Oleum Basileum har mer eller mindre fallit i glömska tills jag för någon månad sen hittade det på Apoteket och av nostalgiska skäl var jag tvungen att köpa en flaska. Har använt det nu och tycker att nästäppan blivit mindre. Vick-salvan finns för övrigt oxå på Apoteket. Har inte använt nässpray överhuvud taget och det har fungerat bra!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0