Namnfunderingar.......

Har tänkt på det här med namn och och hur vissa namn återkommer efter många år igen. Hörde för ett tag sen att dubbelnamn var på väg tillbaka, jag som alltid tyckt att det varit besvärligt och så med min ovanliga kombination dessutom. Våra barn har ju helt vanliga namn, och 2 namn var. Då i början av 80-talet var det nog inte "läge" att lägga till lite ovanligare namn, (P tyckte tom att Märta var ett för konstigt namn till ett litet barn, även om det inte är tilltalsnamnet) men jag har ångrat senare att de inte fick 3 namn var och att man tog tillvara de lite äldre namnen i släkten, så dessa inte blir bortglömda. Nu fick ju kära barnbarnet ett av dessa namn, vilket förutom att det är ett väldigt fint namn också för det namnet vidare. Min farmor hette Selina Nikolava, min momma Elin Ester Amalia. Lite andra namn jag kommer på som finns i våra släkter är Justina, Davida, Akvilina, (kan tänka mej att det betyder Haqvins Lina), Selma och Signe. Vet oxå att det fanns en tant på byn som hette Axelina, var kanske Axels Lina då? Rut är väl inte heller vanligt idag, kort och enkelt! Har inte så många favoriter vad gäller pojknamn, eftersom jag alltid haft Per Magnus som ett tilltänkt namn om vi hade fått en son. Min farfar hette Nils Magnus och min morfar Olov Axel. Andra namn i släkten är ju Fridolf, Sigvard, Haqvin, Sixten, Ossian och Ragnar. Albert och Haldo är ju oxå enkla och idag ovanliga namn Sen ska ju inte namnen vara till "men" för barnen, och inte kännas konstiga för en vuxen person. Många gånger assosierar man ju de gamla namnen med nån person från sin egen barndom, många gånger lite skrämmande personer som inte ger bra assosiationer. 

Kommentarer
Postat av: Marianne

Namnen kommer och går. Det är intressant.

2010-05-13 @ 19:11:31
URL: http://mariannestext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0