Nödvändiga självklarheter eller självklara nödvändigheter...eller???

Jag har suttit och funderat på vad vi i dag anser som både alldeles nödvändigt och alldeles självklart och givetvis alldeles oumbärligt. Jag kom på massor av saker, t ex TV, DVD, CD, video (fast den är väl nästan borta), internet, bankkort, mobil, telefon, GPS, kyl och frys, toalett och dusch, tvätt- och diskmaskin, eget rum till alla barn, bil, 5-dagars skol- och arbetsvecka, mm mm mm.

När jag var liten för ca 50 år sedan hade vi av allt detta TELEFON! När man skulle ringa fick man ringa till växeln som kopplade samtalet vidare, Hammarvågen 25 hade vi kommer jag ihåg. Frys och tvättmaskin och Tv skaffade vi så småningom, men vi var nog väldigt sena har jag för mig. TV hade min mormor och morfar väldigt tidigt så Kalle Anka på julafton har jag nog alltid sett. Gick i skolan till lunch på lördagar gjorde jag oxå, åtminstonde i ettan och tvåan, spenatsoppa med kokt ägg var en ofta förekommande lördagslunch, usch....vad många gånger jag fick sitta kvar väldigt länge när alla andra gått hem, för äta upp skulle man! Vi bodde i ett hus med ett rum och kök med bara kallvatten och utedass tills jag gick i 8an. Då köpte vi ett annat hus och jag fick plötsligt eget rum, vi hade toa och bad och kylskåp, men jag kommer ihåg hur jag satt på kvällarna och var ledsen och längtade "hem". Ja, så jag kan ju inte ha haft en så hemsk uppväxt trots denna "misär" som det säkert skulle ha ansetts vara om det hade varit idag, för vi var ju definitivt inte fattiga och vi var inte unika.

När man tänker på allt detta som har hänt under "mina" år hur mycket har då inte förändrats för människor som är 80-90 år!

Ja inte vet jag om det var "bättre förr" men jag har då inte lidigt någon nöd i alla fall. Innan TVn fanns umgicks ju människor på ett helt annat sätt, för nu är ju nästan alltid TVn i centrum oavsett om det är nå´t att se eller inte. Kommer ihåg att vi brukade umgås med några grannar och då spelades det 4mansvist och poängpoker och pratades över kaffekopparna.

Kommentarer
Postat av: R O

Det skulle vara nyttigt för alla dagens 70 - 80-talister att få uppleva den barndom du haft. Jag är i samma ålder så jag känner igen allt. Dät kan vi nog säga att mycket var bättre förr.

2009-04-25 @ 18:50:01
Postat av: ilona

det var bättre förr på många vis, ingen elallergi, mera socialt, ingen press av media, och man fick använda fantasin på annat sätt..

2009-04-27 @ 09:22:31
Postat av: Marianne

Och vad mycket TID vi hade!

2009-04-29 @ 00:01:49
Postat av: ewa

Känner igen ALLT! Vi hade tel. Döda Fallet 54.

Och TV såg vi ibland (innan vi hade egen) hos Hans-Erik och hans gamla mor. Det var så dålig bild, så när vi såg på hockey så undrade hon "vem ä en dann Pucken som dom prata om så myssje??"

Hur många tusen ggr sprang mamma till kylskåpsföredettingen källaren tro?

Men vi överlevde minsann och har en hel del överlevnadsideer alldeles gratis!

2009-05-10 @ 20:12:01
URL: http://ewahjonet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0