.....och mer.....

Måste bara berätta om när jag fick mina första byxor med gylf, jag kan väl ha varit en 6-7 år eller så och hade fått ett par mörkblå, lite utsvängda sjömansbyxor med röda ankare längst ner på benen och GYLF. Min momma var en mycket parant och säkert oxå ganska bestämd dam och hon fick nog en smärre järnblödning när hon fick se byxorna som jag var så stolt över. Hon tog nämligen resolut byxorna och flyttade blixtlåset från mitt fram till vänstersidan som på alla andra byxor. Hon hade en enda kommentar, JÄNTAN SKA INTE HA "BÖXLUKA", och ingen vågade protestera, allra minst min stackars mamma som nog hade fullt sjå att trösta mig för mina i mitt tycke "förstörda" byxor. Jag kan säga att det hände aldrig igen, hon kanske fick böja sig för tiden.

Däremot var min momma en väldigt duktig sömmerska som även sydde kläder på beställning. Jag fick många fina klänningar bl a till skolavslutningar som hon sytt.

Kommentarer
Postat av: beritdolores

Gokväll !

Böxluka, hi,hi...vad sur du skulle ha blivit...

Jag hade också en sömmerska, Eivor, som sydde kläder till mig lite då och då och dom var så fina...

Hej då från Berit

2008-06-07 @ 21:49:03
URL: http://svenningson.se
Postat av: Morma

Ja, nog blev jag sur alltid, det är nog därför jag kommer ihåg det så väldigt väl.

2008-06-13 @ 20:22:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0