Nostalgisk

Idag plockade jag en syrenkvist och när jag luktade på den blev jag bara så fruktansvärd nostalgisk. När jag var liten flyttade vi alltid ut till en liten stuga "brystôge"på gården varje sommar, det var som vår semester tror jag. Det skedde alltid strax före midsommar och då skurade och fejade mamma alltid från golv till tak i vårt rätta hus. När det var klart plockade vi alltid en syrenbukett och satte där, och den där speciella lukten när man kom in där  och kombinationen av renskurat och syren kom för mig så verkligt idag. Jag kom ihåg att det var nästan lite högtidligt att gå in där under sommaren, och egentligen enda gången vi var där var när vi skulle prata i telefon. Vi hade en ringklocka i sommarhuset o så fick man springa iväg när det ringde. Inget kylskåp hade vi heller, men i jordkällaren fanns det ett litet utrymme som användes till det och där det alltid stod en skål med "tjuckmjôlk" för att "svige ihop", vet inte vad det heter på svenska, men man gjode ju sin egen "fil" med "tätte", gjord av tätört tror jag. Oj, vad mycke dialekt det blev! Inget rinnande vatten hade vi heller i sommarhuset, utan vi hämtade i hink i rätta huset och givetvis fick man värma vattnet på spisen och så stod man ute och diskade. Ingen toa hade vi heller, utan man fick snällt gå på utedass!! Hjälp, det låter som man är född på 1800-talet men det är "bara" 50 år sen det var så här. Alldeles i början när jag var liten kunde man inte ringa direkt till den man skulle prata med utan man ringde växeln, Hammarvågen hette det hos oss, och beställde till vem man vill bli kopplad o så kopplades man ihop och kunde prata. Tänk vilken skillnad mot dagens telefoni!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0