Mer nostalgi

Nånting som jag alltid önskat är att mina barn hade fått vara med på en bondgård då förut på småjordbrukens tid, när det inte fanns nån jäkt o stress o inga stora maskiner.

Jag var alltid med hos mina morföräldrar när det var slåtter o när man körde in höet, i lagårn där det fanns en 5-6 kor, nån kviga på tillväxt, några kalvar ett par grisar, höns och en häst som hette Frank. En ko-kalv-kviga var bara "min" och hette Kajsa. Det man minns bäst från slåttern var när jag o min momma gick iväg med fikakorgen, hon hade gjort "hemgjord" saft av sån där essens o så hade man med sig en sån där 3-liters flaska i träställning med svagdricka. Man satt i skuggan bakom nån nygjord höhässja och fikade, jag kan fortfarande känna lukten av det fuktiga höet. Alla hade all tid i världen och satt lugnt kvar länge och på nån lägda bredvid satt nån grannfamilj likadant. När man sen tog in det torra höet var höjdpunkten när man fick sitta uppe på hölasset o givetvis när man fick hoppa i höet inne i ladan. När man blev lite äldre kommer jag ihåg hur stolt man var när man ensam fick gå iväg för att öppna för korna när de skulle hem på kvällen, dom var ju så snälla så dom gick ju raka vägen utan protester. Jättemycket smultron fanns det oxå överallt, man åt ju fulla tallrikar med smultron och mjölk. Hos mina morföräldrar hade dom alltid en katt som hette Mona som fick kattungar varje sommar så jag hade alltid en liten kattunge att leka med.

Just den här känslan som man hade dom här somrarna det är nånting jag kan sakna fina sommardagar, lukter, ljud och liksom hela känslan. 

Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, det där har jag oxå alltid velat uppleva! Varför är det inte så längre??

2008-06-29 @ 23:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0